Dział: Terapia rodzinna

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Program dla rodziców „Rodzic jak latarnia morska” – terapia oparta na mentalizacji

Krzywdzenie wywiera przemożny, negatywny i długotrwały wpływ na życie dziecka. Wśród dzieci krzywdzonych obserwuje się zwiększoną częstość występowania reaktywnego zaburzenia przywiązania oraz podwyższone ryzyko nadużywania narkotyków, poważnych problemów psychicznych, prób samobójczych, ryzykownych zachowań seksualnych i problemów zdrowotnych w całym dalszym życiu.

Czytaj więcej

Wczesne zranienia w rozumieniu dynamiki i leczeniu traumy złożonej (rozwojowej)

W ostatnich kilkudziesięciu latach obserwujemy w psychologii szczególne zainteresowanie zjawiskiem traumy – zarówno tej rozumianej jako reakcja na jednorazowe zdarzenie (głównie PTSD), jak i traumy złożonej (complex trauma) relacyjnej, rozwojowej, przywiązaniowej (np. Herman, 1992; van der Kolk, 2023). Częstokroć, w stosunku do tej drugiej kategorii terminy ją opisujące używane są zamiennie, przy czym określenie trauma złożona wydaje się nadrzędnym.

Czytaj więcej

Seksualność a internet. Psychoedukacja rodziców wobec zagrożeń cyfrowych dzieci i młodzieży

Pracując na co dzień z klientami w gabinecie i przedszkolu, obserwuję, jak szybko rozwijający się świat technologii wpływa na życie dzieci i młodzieży. Smartfony, media społecznościowe, sztuczna inteligencja – wszystko to daje młodym ludziom ogromne możliwości, ale też wystawia ich na ryzyko kontaktu z treściami, na które nie są emocjonalnie lub poznawczo gotowi. Często to, co trafia do młodych odbiorców online, dzieje się szybciej, niż dorośli zdążą to zauważyć – i znacznie wcześniej, niż jesteśmy gotowi na to jako rodzice, psycholodzy czy terapeuci.

Czytaj więcej

Wsparcie dziecka w przejściu przez żałobę

Strata jest nieodłącznym elementem naszego życia. Tracimy mniej lub bardziej wartościowe rzeczy materialne. Tracimy stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Tracimy relacje. Tracimy także ludzi. I choć każda z utraconych rzeczy czy spraw może przynieść wiele negatywnych konsekwencji i wzbudzać w nas trudne do przeżycia emocje, to strata związana z utratą bliskiej osoby jest jednym z najtrudniejszych doświadczeń, z jakim przychodzi się nam w życiu zmierzyć.

Czytaj więcej

Somatyzacja jako objaw napięć rodzinnych – diagnoza i terapia systemowa

„Palec i główka to… szkolna wymówka” – to powiedzenie jest używane w prawie każdym polskim domu. Kiedyś kojarzyło się głównie z podstępnym zachowaniem dzieci, które starały się przekonać rodziców do swoich dolegliwości chorobowych, by nie pójść do szkoły. Dziś przybiera trochę inne znaczenie i pokazuje szerszą perspektywę – najczęściej przeżywania przez najmłodszych emocji, trudnych sytuacji i nieradzenia sobie z nimi.

Czytaj więcej

Rozwój schematu ciała u dzieci. Jak wczesne doświadczenia wpływają na kształtowanie się ciałopozytywnego obrazu siebie?

Rozwój schematu ciała u dzieci stanowi fundament postępu psychicznego, emocjonalnego i fizycznego. Jest on wewnętrznym obrazem własnego ciała, który obejmuje zarówno aspekty fizyczne, takie jak postrzeganie granic ciała, jego kształt i funkcjonowanie, jak i emocjonalne, związane z poczuciem komfortu i akceptacji w relacji do własnej fizyczności. Już od najwcześniejszych lat życia dziecko zaczyna przetwarzać i interpretować informacje płynące z ciała, które kształtują jego dalszy rozwój oraz wpływają na sposób, w jaki postrzega siebie i swoje miejsce w otaczającym świecie.

Czytaj więcej

Komunikacja w relacjach rodzinnych z dziećmi z zaburzeniami lękowymi. Jaki system komunikacyjny pogłębia zaburzenia lękowe, a jaki rozwija samodzielność dzieci?

Lęk towarzyszy człowiekowi od urodzenia, sygnalizując potencjalne zagrożenia. Na różnych etapach życia jego przyczyny mogą się zmieniać. Problem pojawia się, gdy lęk utrzymuje się mimo braku realnego zagrożenia, tracąc swoją ostrzegawczą i adaptacyjną rolę oraz jest podtrzymywany przez system rodzinny.

Czytaj więcej

Budowanie bezpiecznych relacji rówieśniczych i rodzinnych u dzieci adoptowanych

Adopcja to wyjątkowa forma budowania rodziny, która może być źródłem radości i satysfakcji, ale jednocześnie stanowi duże wyzwanie. Dzieci adoptowane mają za sobą trudne doświadczenia, takie jak opuszczenie przez rodziców biologicznych, przemoc różnego rodzaju, zaniedbanie, co w konsekwencji powoduje przejście do rodziny zastępczej lub pobyt w instytucjach opiekuńczych. Te doświadczenia wpływają na ich zdolność do nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi (Brennan i wsp., 2019; Bowlby, 1988).

Czytaj więcej

Mentalizacja w pracy terapeutycznej z rodziną w kryzysie relacji międzygeneracyjnej

Mentalizujemy, kiedy podejmujemy świadomą refleksję na temat stanów umysłu (własnego lub innych osób), kiedy zastanawiamy się nad myślami i uczuciami.

Czytaj więcej

Współpraca z rodzicem w psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży

Dzieci i nastolatki działają w ramach złożonego systemu społecznego łączącego istotne wpływy rodziny, opiekunów, przyjaciół i szkoły. Ważne, by uznać ich istnienie i zaangażować je w terapię (Stallard, 2021). Rodzina to najważniejsze środowisko dziecka. Na każdym etapie jego życia szczególną rolę odgrywają rodzice. Dlatego wydaje się niemożliwe prowadzenie takiej terapii bez udziału rodziców czy opiekunów.

Czytaj więcej

Metody pracy z nastolatkiem po próbie samobójczej i z jego rodziną

Kryzys zdrowia psychicznego wśród młodzieży w Polsce jest faktem, o którym mówimy głośno od kilku lat. Według statystyk Komendy Głównej Policji każdego dnia w Polsce minimum sześciu nastolatków podejmuje próbę samobójczą. Musimy jednak pamiętać, że liczba ta jest z pewnością niedoszacowana, gdyż obejmuje tylko próby, do których wezwani zostali funkcjonariusze policji.

Czytaj więcej