Ich etiologia ma charakter wieloczynnikowy i obejmuje komponenty biologiczne (m.in. predyspozycje genetyczne, dysfunkcje neuroprzekaźników), psychologiczne (niska samoocena, perfekcjonizm, sztywne przekonania poznawcze) oraz środowiskowe (presja kulturowa, doświadczenia traumatyczne, nieprawidłowe relacje rodzinne).
W szczególności adolescenci stanowią populację podwyższonego ryzyka, zarówno pod względem zapadalności na zaburzenia odżywiania, jak i nasilenia objawów klinicznych. Okres dojrzewania to czas intensywnych zmian biologicznych, emocjonalnych i społecznych, które zwiększają podatność młodego człowieka na czynniki stresowe oraz zaburzenia obrazu ciała i tożsamości. W tym krytycznym okresie rodzina odgrywa szczególnie istotną rolę regulacyjną i ochronną. Z drugiej strony może stanowić środowisko sprzyjające rozwojowi zaburzeń.
W literaturze przedmiotu coraz silniej akcentowane jest znaczenie kontekstu rodzinnego jako czynnika zarówno etiopatogenetycznego, jak i prognostycznego w leczeniu zaburzeń odżywiania (Bryant-Waugh i wsp., 2010; Treasure i wsp., 2015). Strukturę, funkcjonowanie i dynamikę relacji rodzinnych uznaje się za jeden z kluczowych komponentów wpływających na rozwój objawów, ich utrzymywanie się oraz podatność na interwencje terapeutyczne. Nieprawidłowości w zakresie granic, ról, komunikacji i funkcji emocjonalnych mogą odgrywać rolę wzmacniającą zaburzenia odżywiania, szczególnie w przypadku anoreksji psychicznej.
W tym kontekście rośnie znaczenie terapii systemowej, która postrzega zaburzenia psychiczne nie tylko jako problem jednostki, ale jako przejaw dysfunkcji całego systemu rodzinnego. Terapia ta umożliwia nie tylko leczenie objawu, ale również głębszą transformację relacji i struktur rodzinnych, wspierając proces zdrowienia oraz zapobiegając nawrotom. Niniejszy tekst łączy analizę teoretyczną z przeglądem wyników badań empirycznych nad rolą rodziny w powstawaniu anoreksji oraz omawia zastosowanie terapii systemowej jako skutecznej metody interwencji w kontekście tych zaburzeń.
Anoreksja i (nie)bezpieczny system rodzinny
Zgodnie z ustaleniami Minuchina, Rosmana i Bakera (1978) klasyczna „rodzina anorektyczna” cechuje się nadopiekuńczością, sztywnością strukturalną, uwikłaniem emocjonalnym, unikaniem konfliktów oraz pozorną jednością. Dziecko, które odgrywa rolę tzw. „nosiciela objawu” (identified patient), absorbuje napięcia systemowe, a jego zaburzenie spełnia funkcję homeostatyczną w rodzinie. Innymi słowy, objaw jednostki staje się regulatorem równowagi całego systemu, umożliwiając rodzinie uniknięcie konfrontacji z głębszymi problemami strukturalnymi lub emocjonalnymi, np. w relacji między rodzicami.
Dalsze badania empiryczne potwierdziły istnienie charakterystycznych wzorców postaw rodzicielskich w rodzinach pacjentek z anoreksją. W badaniach Gowersa i Northa (1999), obejmujących porównanie 50 pacjentek z anoreksją oraz grupy kontrolnej 50 zdrowych kobiet, wykazano istotne statystycznie różnice (p ≤ 0,004) w postrzeganiu relacji rodzinnych. Ojcowie pacjentek częściej byli oceniani jako odrzucający i liberalni, natomiast matki jako mniej kochające. To zestawienie sugeruje, że deficyty w zakresie emocjonalnej dostępności, spójności wychowawczej oraz zaangażowania rodziców mogą mieć związek z rozwojem jadłowstrętu psychicznego.
W celu zbadania relacji rodzinnych zastosowano Kwestionariusz Stosunków Między Dziećmi i Rodzicami (PCR) autorstwa A. Roe i M. Siegelmana (Kowalski, 1983). Narzędzie to wyróżnia pięć podstawowych postaw rodzicielskich:
- Postawa kochająca (Loving) charakteryzuje się ciepłem, wsparciem, empatią oraz promowaniem autonomii dziecka. Rodzice są emocjonalnie dostępni i wspierają rozwój tożsamości dziecka.
- Postawa wymagająca (Demanding) obejmuje wysokie oczekiwania, nacisk na dyscyplinę i przestrzeganie norm, często kosztem indywidualnych potrzeb emocjonalnych dziecka.
- Postawa ochraniająca (Protecting) przejawia się nadopiekuńczością, ograniczaniem samodzielności i podejmowaniem decyzji w imieniu dziecka. Może prowadzić do zahamowania rozwoju autonomii.
- Postawa odrzucająca (Rejecting) oparta na dystansie emocjonalnym, chłodzie uczuciowym, braku akceptacji i komunikatów wartościujących w sposób negatywny.
- Postawa liberalna (Casual) wskazuje na niski poziom zaangażowania, brak wyraźnych granic, zasad i kontroli, a także powierzchowną relację z dzieckiem.
Deficyty w zakresie bezpiecznego przywiązania, brak emocjonalnej responsywności ze strony rodziców oraz niespójność postaw wychowawczych mogą skutkować obniżoną samooceną, lękiem przed porzuceniem i nadmierną potrzebą kontroli, co znajduje swoje ujście w zachowaniach restrykcyjnych wobec jedzenia (Leung, Thomas & Waller, 2000; Silverstone, 1992).
Zaniżona samoocena oraz internalizacja surowych norm dotyczących ciała i sukcesu są częstymi cechami osób cierpiących na anoreksję. W...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma „Psychologia Dzieci i Młodzieży”
- Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
- Zniżki na konferencje i szkolenia
- ...i wiele więcej!