Rany, które nie zawsze widać – rozmowa o trudnych doświadczeniach i wsparciu. Scenariusz zajęć

Psycholog w placówce
Temat Rany, które nie zawsze widać – rozmowa o trudnych doświadczeniach i wsparciu
Uczestnicy uczniowie klas 6–8 szkoły podstawowej
Czas trwania 2 x 45 min (z przerwą lub jako blok 90-minutowy)
Cele
  • zrozumienie, że trudne doświadczenia mogą wpływać na emocje, zachowanie i samopoczucie,
  • umiejętność identyfikowania emocji związanych z trudnymi doświadczeniami,
  • poznanie pojęcia traumy w sposób bezpieczny i przystępny,
  • uświadomienie uczniom, że szukanie pomocy jest ważne i dostępne,
  • umiejętność wskazania osób, do których można się zwrócić 
  • po pomoc w sytuacjach trudnych
Potrzebne materiały
  • tablica/flipchart,
  • kartki A4,
  • długopisy/ołówki,
  • papier A3, flamastry,
  • zestaw emocji z pytaniami

Wskazówki przed przystąpieniem do zajęć:

  • Należy zadbać o bezpieczną atmosferę – nie wymuszać wypowiedzi uczniów.
  • Jeśli temat poruszy emocje u ucznia, trzeba dać przestrzeń, ale nie pogłębiać ich publicznie.
     

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Wprowadzenie w temat zajęć – rozmowa wstępna „Każdy czasem coś przeżywa”

Nauczyciel wita się z uczniami, wprowadzając ich w temat zajęć: „Witajcie, dzisiaj przed nami trudny temat, ale niezwykle ważny, bo każdy z nas może doświadczyć traumy czy kryzysu. W naszym życiu czasem dzieje się coś trudnego, czego się nie spodziewaliśmy – i to zostaje z nami na długo. To mogą być małe lub duże rzeczy: przeprowadzka, rozstanie rodziców, choroba kogoś bliskiego, wypadek, strata. Te wydarzenia mogą wywoływać wiele emocji i wpływać na nasze samopoczucie. Dzisiaj porozmawiamy o tym, jak o siebie dbać, gdy życie robi się trudne”. Następnie nauczyciel kieruje do uczniów trzy ważne 
pytania:

1. Czy każdy człowiek ma prawo czuć się czasem źle?
Prawidłowa odpowiedź: Tak, każdy człowiek ma prawo czuć się czasem źle.
Komentarz nauczyciela: To normalne, że nie zawsze jesteśmy szczęśliwi. Czasem coś nas smuci, martwi albo złości – i to są zupełnie naturalne emocje. Nie musimy cały czas udawać, że wszystko jest w porządku. Emocje są częścią naszego życia i pokazują, co się z nami dzieje. Mamy prawo je czuć i mówić o nich. Nawet dorośli, którzy wydają się silni, też czasem czują się źle – i to jest okej.

2. Czy można być smutnym przez dłuższy czas?
Prawidłowa odpowiedź: Tak, można, ale wtedy warto zwrócić się po pomoc i wsparcie.
Komentarz nauczyciela: Czasem przeżywamy coś trudnego, np. stratę, kłopoty w domu, problemy w szkole – i ten smutek nie znika od razu. Niektóre sytuacje potrzebują czasu, żeby się z nimi oswoić albo żeby nasze emocje trochę się uspokoiły. Jeśli smutek trwa bardzo długo i zaczyna nam przeszkadzać w codziennym życiu, warto p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma „Psychologia Dzieci i Młodzieży”
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • Zniżki na konferencje i szkolenia
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy