Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w placówce ma polegać na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki oraz w środowisku społecznym.
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania lub emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce odpowiedzialny jest dyrektor. Zadaniem wszystkich nauczycieli pracujących z dziećmi jest rozpoznawanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Takie działanie nauczycieli pozwala zaspokoić potrzeby ucznia trafnie dobranymi aktywnościami. Ważne jest także określanie mocnych stron i predyspozycji oraz zainteresowań i uzdolnień uczniów. Bazując na mocnych stronach i predyspozycjach czy zainteresowaniach, możemy, odpowiednio układając aktywności czy opracowując personalizowane karty pracy, uzyskać zaskakująco dobre efekty edukacyjne. 
Duże znaczenie w pracy z uczniem ma także umiejętne rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym wszelkich barier i ograniczeń utrudniających mu funkcjonowanie i aktywne uczestnictwo w życiu placówki. W tym celu nauczyciele powinni podejmować działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania. 
Bardzo ważna jest też współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w procesie diagnostycznym (np. obserwacja pedagogiczna, współpraca z rodzicami, analiza wytworów pracy uczniów, takich jak zeszyty, prace plastyczne, testy, sprawdziany) i postdiagnostycznym (dostosowanie wymagań w wyniku zaleceń poradni, ustalenie zasad dalszej pracy z uczniem, dalsza współpraca z rodzicami), w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu placówki oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
Aby sprostać tym wymaganiom, nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści powinni prowadzić:
- w przedszkolu – obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
- w szkole: 
 a) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
 – trudności w uczeniu się, w tym w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań,
 – szczególnych uzdolnień;
 b) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.
Tabela 1. Rodzaj zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach określonych w rozporządzeniu
| RODZAJ ZAJĘĆ I ICH ODBIORCY | LICZBA UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ | 
| Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego | Nie może przekraczać 8 | 
| Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych | Nie może przekraczać 8 | 
| Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się | Nie może przekraczać 5 | 
| Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych | Nie może przekraczać 4 | 
| Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym... | 
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma „Psychologia Dzieci i Młodzieży”
- Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
- Zniżki na konferencje i szkolenia
- ...i wiele więcej!
 
                                                                                                    
 
                         
                         
                        