Temat | Jak budować zdrową samoocenę? Ćwiczenia dotyczące samoakceptacji, sposoby na budowanie pozytywnego obrazu siebie i swoich kompetencji |
Uczestnicy | uczniowie klas 4–6 szkoły podstawowej |
Czas trwania | 45 min (z możliwością przedłużenia zajęć) |
Cele | Uczeń: zna pojęcie samooceny, rozwija świadomość swoich mocnych stron, zna cechy osób z niską oraz zdrową samooceną, ma świadomość, dlaczego zdrowa samoocena jest nam potrzebna w życiu, zdobył umiejętności radzenia sobie z negatywnymi myślami, czyli pokonywania wewnętrznego krytyka |
Potrzebne materiały |
ołówki/długopisy, kolorowe kredki, pisaki, kartki A4, pudełko, karteczki z zapisanymi cechami osób o niskiej i zdrowej samoocenie, klej, 2 brystole z narysowanymi konturami człowieka, 1 brystol z narysowanym lustrem, kolorowe karteczki samoprzylepne, tablica, magnesy, kreda/pisak |
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w temat zajęć: Co to jest samoocena?
Nauczyciel wita się z uczniami, mówiąc: Dzień dobry, dzisiejsze zajęcia poświęcimy tematowi związanemu z samooceną. Jestem ciekawa/ciekawy, kto z was zna definicję samooceny? Chętni uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi przez podniesienie ręki. Następnie nauczyciel podaje definicję słownikową pojęcia.
Komentarz: „Samoocena jest to postawa wobec samego siebie, zwłaszcza wobec własnych możliwości oraz innych cech wartościowych społecznie”1.
2. Jak dobrze znam siebie? – ćwiczenie: Drzewo moich mocnych stron
Nauczyciel mówi: Żeby mieć adekwatną i zdrową samoocenę, trzeba dobrze siebie znać. W związku z tym zapraszam was do samodzielnego wykonania ćwiczenia.
Uczniowie otrzymują kartki A4, na których mają narysować drzewo z liśćmi. Każdy liść należy podpisać jedną ze swoich mocnych stron. Im bardziej liściaste drzewo, tym lepiej, dlatego warto się postarać, aby liści (mocnych stron) było jak najwięcej. Warto przypomnieć uczniom, czym dokładnie są mocne strony.
Komentarz: Mocne strony to cechy, umiejętności lub zdolności, które wyróżniają daną osobę i pomagają jej radzić sobie w różnych sytuacjach. Mogą dotyczyć cech charakteru, talentów, wiedzy na dany temat czy zachowań. Ćwiczenie ma służyć samodzielnej refleksji nad sobą.
Wskazówka: Przykładowe mocne strony, które mogą znaleźć się na liściach to: kreatywność, rysowanie, budowanie z klocków typu Lego, życzliwość, empatia, ciekawość, chęć odkrywania nowych rzeczy, sprawność fizyczna, piłka nożna, taniec, wytrwałość, logiczne myślenie, r...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma „Psychologia Dzieci i Młodzieży”
- Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
- Zniżki na konferencje i szkolenia
- ...i wiele więcej!