Metoda EFT w pracy z lękiem i zaburzeniami nastroju wywołanymi korzystaniem z nowych technologii

Metody terapii

Jednym z bieżących i palących zadań współczesności jest radzenie sobie z konsekwencjami wszechobecności nowych technologii. Wśród nich znaczącą rolę w środowisku młodych osób odgrywają media społecznościowe. Współczesne raporty z badań wyraźnie pokazują, że korzystanie z mediów społecznościowych ma wpływ na dobrostan, relacje społeczne i zdrowie psychiczne, a w szczególności występowanie nastrojów depresyjnych i lęku (Cauberghe i wsp., 2021).

Nastolatki przeżywają większy niepokój, większą częstotliwość ruminacji i bardziej obniżony nastrój na skutek niekorzystnych dla nich interakcji z rówieśnikami w mediach społecznościowych (Kilic i wsp., 2024). 
Ostatnimi laty do gabinetów terapeutycznych trafia rosnąca liczba coraz młodszych osób, których trudności emocjonalne są związane z korzystaniem z mediów społecznościowych. Czasami oznacza to, że media społecznościowe są bezpośrednią przyczyną występujących trudności emocjonalnych, czasami są dodatkowym czynnikiem pogłębiającym lub utrzymującym trudności o innej przyczynie, a jeszcze innym razem są wybierane jako sposób regulowania smutku lub lęku wywołanych innymi okolicznościami. 
Pierwsza sytuacja może opisywać nastolatka, który doświadcza nastrojów depresyjnych w wyniku wykluczenia czy hejtu doświadczonego z wykorzystaniem platformy mediów społecznościowych. Innym razem młoda osoba może przeżywać intensywny lęk społeczny, dodatkowo podsycany skłonnością do porównywania się do innych na podstawie wizerunku kreowanego w mediach społecznościowych. Zdarza się, że adolescenci boją się wpływu wcześniej opublikowanych w internecie treści na ich przyszłość lub na ich relacje rówieśnicze. Obawiają się, że ujawnione informacje i zdjęcia, opublikowane pod wpływem ówczesnego impulsu, a aktualnie usunięte, zostaną wykorzystane przeciwko nim, a oni bezpowrotnie utracili nad nimi kontrolę. Finalnie, wiele młodych osób sięga po przeglądanie różnych stron i aplikacji w chwilach smutku, niepokoju, złości itd., aby poprawić sobie nastrój, obniżyć napięcie, a więc w celu regulacji emocji.
Jednym ze sposobów wspierania młodych osób w pracy nad redukcją poziomu lęku, także tego powstałego w kontekście korzystania z nowych technologii, jest Terapia Młodzieży Skoncentrowana na Emocjach [Emotion Focused Therapy for Youth – EFT-Y; Foroughe (red.), 2023], którą opisano poniżej. Skuteczność pracy nad lękiem metodą EFT została potwierdzona licznymi badaniami (Green­berg, Goldman, 2019; O’Connell Kent i wsp., 2021), w tym osób z zespołem lęku uogólnionego (Timulak i wsp., 2017) i lęku społecznego (Shahar i wsp., 2017).

Co to jest Terapia Skoncentrowana na Emocjach (EFT)?

Terapia Skoncentrowana na Emocjach (Emotion Focused Therapy, EFT) to oparty na dowodach naukowych sposób pracy zaproponowany i opisany przez Greenberga (Greenberg i wsp., 1993). EFT opisuje swoje rozumienie psychopatologii, a także szczegółowe strategie pracy z emocjami w trakcie sesji (Elliott i wsp., 2004). Współcześnie stosowany jest w psychoterapii indywidualnej dorosłych (EFT; Greenberg i wsp., 1993), dzieci i młodzieży [Emotion Focused Therapy for Youth, EFT-Y; Foroughe (red.), 2023], par (Emotion Focused Therapy for Couples, EFT-C; Greenberg, Goldman, 2002) oraz w pracy z rodzicami (Emotion Focused Skill Training, EFST; Dolhanty, 2022). Sposób pracy stosowany w indywidualnej psychoterapii dorosłych Mirisse Foroughe dostosowała do możliwości i potrzeb dzieci oraz młodzieży, proponując Terapię Młodzieży Skoncentrowaną na Emocjach – EFT-Y [Foroughe (red.), 2023]. Każdy z tych systemów w szczegółowy sposób prezentuje strategie terapeutyczne, których celem jest wspieranie i ułatwianie procesu przetwarzania emocji wnoszonych podczas sesji. Konceptualizacja trudności klienta w Terapii Skoncentrowanej na Emocjach koncentruje się na określeniu miejsca bólowego (core pain), czyli najbardziej bolesnych emocji przeżywanych przez klienta (Elliot i wsp., 2004).
W EFT wyróżniamy trzy rodzaje emocji: pierwotne, wtórne i instrumentalne (Greenberg, 2015). Emocje pierwotne to pierwsze emocje, które czujemy w odpowiedzi na zmianę w naszym środowisku (wydarzenie, sytuację itp.). Mogą być one ­adaptacyjne i nieadaptacyjne, czyli prowadzić do zaspokojenia potrzeb (adaptacyjne) lub nie (nieadaptacyjne) (Thompson, Greenberg, 2023). Przykładowo gniew jest adaptacyjną emocją w sytuacji przekroczenia granic i pomaga się obronić, strach w sytuacji zagrożenia sprzyja uniknięciu zagrożenia, a wstyd w sytuacji zdemaskowania niewłaściwego zachowana prowadzi do poprawy lub starań ochrony dobrego imienia (Greenberg, 2015). 
Pierwotne nieadaptacyjne emocje powstają również bezpośrednio w reakcji na sytuację. Nie są jednak reakcją na bieżącą sytuację w całości jej okoliczności, ale na elementy tej sytuacji kojarzone z wcześniejszymi doświadczeniami. Są jak powtarzające się stare, znane sposoby reagowania. Zazwyczaj powstają wskutek wcześniejszych, czasem traumatycznych doświadczeń, stąd informują bardziej o tym, co się zdarzyło i czego klient potrzebował „wtedy i tam”, a nie „tu i teraz”. Są jak emocjonalna pamięć dawnych wydarzeń (Thompson, Greenberg, 2023), dlatego nie prowadzą do podjęcia działań, które umożliwiają zrealizowanie bieżących potrzeb. Przykład stanowi osoba, która nauczyła się, że doświadczanie i przyjmowanie bliskości wiąże się z naruszeniem i zagrożeniem (np. w wyniku wykorzystania seksualnego), co w przyszłości sprawia, że na troskę i chęć zbliżenia się drugiej osoby reaguje złością, jak na intencję naruszenia jej granic.
Wtórne reaktywne emocje to emocje, które powstają w reakcji na nasze własne reakcje, np. emocje w reakcji na przeżywaną złość (Thompson, Green­berg, 2023). Uczone są zazwyczaj w wyniku socjalizacji. Na przykład kobieta doświadcza złości z powodu naruszenia swoich granic, co wtórnie ją zawstydza (bo w przeszłości była karana lub spotykała się z dezaprobatą w reakcji na okazywanie złości).    
Z kolei emocje instrumentalne nie odpowiadają temu, co rzeczywiście przeżywamy. Przeżywane i wyrażane są w celu wpłynięcia na innych lub kontrolowania ich (Thompson, Greenberg, 2023). Przykładowo młody człowiek może okazywać smutek, aby uzyskać wsparcie, gniew w celu zdominowania kogoś, może płakać, aby uniknąć konsekwencji swojego postępowania, prezentować zadowolenie, aby ukryć smutek, którego się wstydzi. Emocjami instrumentalnymi możemy reagować świadomie lub nieświadomie, nawykowo (Greenberg, 2015). 

WAŻNE

Zachęcanie klienta do przeżywania, wyrażania i pracy z emocjami ma mniejszy lub większy wpływ na powstanie zmiany w psychoterapii w zależności od tego, z którym rodzajem emocji się spotykamy. Tylko pierwotne emocje adaptacyjne dostarczają nam natychmiastowej informacji, co czujemy oraz jak się zachować, aby zaspokoić swoje potrzeby. Emocje wtórne i instrumentalne wymagają pracy terapeutycznej, zanim staną się pomocne dla klienta (Thompson, Green­berg, 2023).


Lęk w EFT

W rozumieniu EFT lęk nie jest postrzegany jako emocja, ale sposób radzenia sobie z emocjami (Timulak, McElvaney, 2011). Wzbudzany jest przez bieżącą sytuację, często o charakterze interpersonalnym, która przywołuje wspomnienie przeszłej sytuacji, w której klient doświadczył znaczącego zranienia emocjonalnego (np. w wyniku odrzucenia, unieważnienia, obwiniania, pominięcia, braku dostępności itd.). Klient nie był wówczas w stanie emocjonalnie przetworzyć swoich doświadczeń, szczególnie gdy nie mi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma „Psychologia Dzieci i Młodzieży”
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • Zniżki na konferencje i szkolenia
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy